Головна сторінка » Астрономія, авіація

Космічні мандрівники (стаття)

«Вважати Землю єдиним населеним світом у безмежному просторі було б такою ж безглуздістю, як стверджувати, що на величезному засіяному полі може вирости тільки один пшеничний колос». Епікур

Звідки на Землі з'явилося життя? Відповідь на це вічне питання можна знайти в Біблії - в Старому завіті створення світу розписано від а до я. Однак далеко не всіх, а особливо вчених, влаштовує така версія розвитку подій.

Найпопулярніша теорія, що проливає світло на виникнення життя на нашій планеті - панспермія, стверджує, ніби біоорганізми були занесені на нашу планету з космосу. З ідеєю панспермії ще в V столітті до н.е. був згоден грецький філософ Анаксагор, через сторіччя - Аристотель. У ХХ столітті вчені перейшли від міркувань до конкретних моделей - шведський фізик і хімік С. Арреніус висунув теорію радіаційної панспермії. За цією теорією спори переміщаються на просторах космосу самостійно під впливом тиску сонячного світла або світла якої-небудь зірки. Арреніус припустив, що спори бактерій могли потрапити на Землю з Венери. Астрономи стверджують, що колись Венера була цілком придатна для життя. Колись на Венері шуміли океани, текли річки, і круглий рік було тепло як у тропіках. Однак близьке сусідство з Сонцем призвело до того, що з поверхні планети стали випаровуватися вуглекислий газ і вода. Коли в атмосфері утворилася озонова діра, сонячні промені довершили свою справу, спопеливши на планеті все живе. Однак мікроби могли потрапити в більш високі шари венеріанської атмосфери, а потім отримавши імпульс від сонячного випромінювання та іонів сонячного вітру в кінцевому підсумку могли долетіти до Землі.

Красива теорія спочатку мала безліч шанувальників, поки вчені не згадали про явище радіоактивності в космічному вакуумі. Нібито при тривалій космічній подорожі спори бактерій повинні отримувати «смертельні» дози опромінення, не кажучи вже про вакуум - дослідним шляхом визначили, що у вакуумі клітина вибухає.

У другій половині ХХ століття американський вчений М.Калвін висунув іншу, не менш цікаву теорію - літопанспермію, згідно якої життя на Землю могли доставити мандрівні космічні тіла, наприклад метеорити. У 2002 році вчені дослідницького центру НАСА виявили глюкозу в двох метеоритах - у Мерчісона, що впав в Австралії в 1969 році і в Мюрреї, що впав на Землю близько ста мільйонів років тому. Виявивши глюкозу (цукор) - одне з джерел життя, найважливішу складову ДНК - вчені першим ділом вирішили перевірити, чи міг цукор утворитися в метеоритах, вже перебуваючи на Землі. З'ясувалося, що це малоймовірно, швидше за все, цукор утворився в результаті хімічних реакцій, що сталися під час тривалої космічної подорожі. В антарктичних метеоритах, які втричі збільшили число позаземних зразків, наявних у розпорядженні людства, були виявлені амінокислоти, що є складовою частиною складних органічних сполук. Але як же тоді радіація і космічний вакуум?

У 2006 році із зонда Stardust були отримані зразки космічного пилу, отриманого ним під час проходження через хвіст комети 81Р/Wild-2. Виявилося, що кометний пил - це цілий хімічний зоопарк. У ньому виявилися речовини, сформовані в різних місцях, в різний час і за різних умов. Були виявлені молекули, які раніше ніде не зустрічалися. От саме вони можуть спокійно витримувати ультрафіолетове випромінювання і сонячну радіацію, а також «грізний» космічний вакуум. Висновки вчених реабілітували ідеї Арреніуса і Калвіна: чотири мільярди років тому Земля піддалася космічному бомбардуванню, в результаті чого на планеті виявилися первинні позаземні елементи, а інше довершила еволюція.

У 1973 році англійський фізик, нобелівський лауреат Ф. Крик і американський біохімік висунули, мабуть, саму сміливу теорію - «спрямовану панспермію», згідно якої життя на Землі виникло завдяки втручанню позаземної цивілізації. Вчений світ сприйняв цю ідею в багнети, покрутив біля скроні на адресу авторів теорії і справа з кінцем ...

У 2002 році група вчених під керівництвом астрофізика К.Борецкі дійшла висновку: частина метеоритів, які досягли Землі мають місячне, частіше марсіанське походження. Сенсаційні результати, отримані вченими, свідчать про наступне: білкові форми життя доставлені на нашу планету бактеріями, що мають марсіанське походження, до того ж вони штучним шляхом впроваджені в тіла метеоритів. Спочатку у групи К.Борецкі було завдання довести, що нагріті в штучно створеній плазмі марсіанські метеорити можуть бути носіями структур ДНК і РНК. Для досліджень «пожертвували» знайденим в арктичних льодах космічним каменем - розтерли його в порошок і отримали результат з точністю до навпаки. У результаті впливу високотемпературної плазми вчені отримали унікальні, не схожі на земні, структури ДНК і РНК.

Вони виявилися набагато складніші, досконаліші. Якщо раніше вважалося, що, увійшовши в атмосферу, метеорити, прогріваючись до критичних температур, втрачають свою життєздатну органіку, то тепер з'ясувалося, що позамежні плюсові і мінусові температури прискорюють процеси зародження всіляких, у т.ч. розумних форм життя.

Вчені з'ясували, що деякі мікроорганізми можуть існувати при гравітації в 400 000 разів, що перевищує ту, що ми відчуваємо на Землі. Таку екстремальну супергравітацію в 400 000 g можна виявити тільки в космосі на дуже масивних зірках або в ударній хвилі суперновітньої зірки. Астероїд чи комета, розігнавшись до 300 000 g, могли стати носіями життя, забезпечуючи цілком стерпні умови для транспортування. Вчені доходять висновку, що життя за межами Сонячної системи може існувати навіть у тих місцях, де раніше воно здавалося неможливим, підтверджуючи припущення Епікура про різноманіття життя у Всесвіті ...

Реферат на тему: Космічні мандрівники (стаття)

5ka.at.ua © 2010 - 2016. Всі права застережені. При використанні матеріалів активне посилання на сайт обов'язкове.